Take away in my days- de afgelopen weekenden

Aangezien ik beide afgelopen weekenden weg ben geweest en daar heel veel leuke foto’s van heb en van doordeweeks het maar matig was, leek het mij leuk om de weekenden te delen met jullie ipv een hele week!

Het weekend van 1 augustus tot en met 3 augustus zijn wij naar Chili,Santiago gegaan. Dit keer verbleven we niet bij onze vriend Stefano maar gingen we in een hotel omdat we ook een soort van ‘vakantie’ wouden en ook een relax weekend met spa wouden.

Nu het winter is bij ons en we om in Chili te komen door de Andes moeten rijden is het verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben in de auto. Die moesten we dus eerst even halen om de vroege zaterdag. Gelukkig was de autoshop al om 08:00 open.

Natuurlijk toen we eenmaal in het besneeuwde gedeelte aankwamen in de Andes moest een selfie gemaakt worden met Matias zijn selfie stick. Niet wetend dat er voor ons nog veel meer sneeuw stond te wachten.

Mensen waren aan het skieen, en de hotels waar ik de vorige keer bij zei wie daar nou zou willen slapen zat dus nu nokvol omdat het midden in het skie gebied zat. Helaas had de sneeuw ook een minpuntje en dat was dat we minstens 3 uur stonden te wachten bij de douane naar Chili.

We kwamen uiteindelijk veel later dan verwacht aan bij het hotel ( zo’n plus minus 4.5 uur vertraging) en waar we bedacht hadden dat we zaterdag nog de middag en avond hadden was het nu alleen de avond geworden, maar ik was wel heel erg happy toen ik het bad in de badkamer zag want daar deden we het voor! Een echt groot spa bad voor ons ( mijzelf)

Ook had ik een klein doel in Chili, namelijk weer de dingen inslaan die we daar konden kopen en niet in Argentinie. Zo was onder andere deze beemster kaas in de aanbieding bij de supermarkt en YES een keer geen zogenaamde Nederlandse kaas maar echte ja echte kaas en ook nog eens de keus uit jonge of oude kaas. Natuurlijk heb ik de oude kaas meegenomen.

Omdat we direct doorgingen van het hotel ( oftewel bagage droppen en gaan) en laat en kapot moe terug kwamen bestelde we roomservice. Ik moet zeggen dit was een van de beste room services die ik ooit heb gehad. Niks geen lauw eten of snel klaar gemaakt. Ik had de vis pasta die ook echt heel erg lekker was en Matias zijn vlees was mooi gebakken en zelfs nog warm!

Ik had ook direct bij het shoppen Lush producten gehaald en ook 2 bruisballen voor in het spa bad in het hotel. Alleen is een bruisbal in combinatie met het bubbelbad niet een goede combinatie want dan vliegt het schuim je om de oren en heb je meer schuim dan water in bad. Desondanks was het een heel erg lekker relaxte avond. Dit was waar ik aan toe was.

Zondag begon de dag natuurlijk met het leukste van in een hotel slapen. Het ontbijt! Het leuke is dat ik een grotere eter ben met ontbijtjes dan Matias als we echt ‘moeten’ ontbijten. Het fruit was mijn 2e bord, daarvoor had ik al een broodje kaas, yoghurt met cruesli en druiven met kiwi gegeten.

Processed with VSCOcam with g3 preset

Ik wou heel graag naar mercado central toe. Oftewel iets toeristisch doen ipv shop till you drop. Mercado central werd aanbevolen op lonely planet en het is een overdekte markt met alleen maar vis maar in het midden heb je allemaal terrasjes en kun je volgens vele reviews de beste vis (en de meeste keus) eten. Tegenover de Mercado central zit de fruit en bloemen markt. Het was heel leuk om er een bezoekje aan te brengen en tussen de locals te lopen, vis te zien die zelfs ik nog nooit had gezien en ondanks dat we er niet hebben gegeten omdat het vroeg in de ochtend was wil ik er zeker voor een lunch terug komen.

Een klein aanbod van wat je er als lunch kon eten, en de ene laatste ‘plank’ zie je als 3e van links een hele krab gebonden in touw. Als je dat besteld krijg je dus ook de hele krab en komt de ober aan tafel om hem uit elkaar te halen voor je ( google maar de markt en je zult vele foto’s ervan zien)

Voor de lunch hadden wij met Melanie ( vriendin van Stefano) afgesproken, want Stefano was zelf niet in Santiago vanwege voetbal maar natuurlijk konden we Melanie niet zomaar vergeten. Samen met haar zus, neefje en haar dochter aten we in het centrum van Santiago en nam ik een simpele maar lekkere salade met gamba’s. Melanie is altijd zo’n lieve open meid en gelukkig spreekt ze ook aardig goed engels en als ik er niet uit kom met het spaans ga ik over in het engels.

Verrassend genoeg hadden wij zondag na de lunch met Melanie niet echt het gevoel dat we ergens nog heen moesten ( ook vanwege tijd) en gingen we rustig door de shoppings in Santiago. Matias en ik kochten beide een beker bij Starbucks voor koude dranken. Ook een slimme zet want ik weet dat wij thuis niet genoeg drinken op een dag en het schijnt( en het werkt!) dat met een beker met een rietje je onbewust meer drinkt. win win!

We zouden eerst tot dinsdag blijven maar vanwege de plotselinge weer verandering en dat ze sneeuw verwachten ( wat kan leiden tot sluiting van de douane en dan zit je dus vast in of Chili of Argentinie) besloten we dat we maandag al weg gingen. We besloten toen ook maar uit eten te gaan in het restaurant van het hotel want dat scheen goed te zijn.

IMG_9282 IMG_9284

Helaas moet ik eerlijk zeggen dat het restaurant ontzettend tegen viel en dat de keuzes erg weinig was. Waar ik op de roomservice kaart had gezien dat ze burgers met huisgemaakte frieten hadden en ik juist zin in had, hadden ze niet eens in het restaurant en was er meer keus uit rauwe producten/ gegrild vlees dan echt andere opties. Ook was de bediening niet zo attent en we betaalde toch wel wat voor dit alles,erg jammer.  Ik zat ‘vast’ aan gefrituurde vis vooraf ( waar Matias heerlijke tapas plateau had maar veel rauw vlees en vis) en nam alweer de pasta die ik de dag ervoor ook had gegeten ( waar Matias zacht gegrilde tonijn had)

Maandag ochtend, het laatste hotel ontbijten en ik nam er van. Dit was bord nummer 1 en toen Matias alvast ging uitchecken nam ik nog een bord met kiwi en 2 broodjes met gezouten boter. Eigenlijk lust ik geen boter maar gezouten boter dan weer wel.

Onderweg terug naar Argentinie. Om even duidelijk te maken waarom de douane zo snel kan sluiten met sneeuwval. Vanuit Chili naar de douane vlak ervoor moet je minstens 40 van deze curves omhoog rijden en nee langs de bochten zit geen vangrails of dergelijk. Niet heel fijn als het glad op de weg is.

Hier waren we op de helft en maakte ik direct even een fotootje van hoe de eerste paar bochtjes eruit zagen. Gelukkig was de weg mooi sneeuwvrij en rustig.IMG_9329

En nadat we zonder enige problemen de douane gepasseerd waren, probeerde we ook nog even slee te rijden met plastic zakken. Alleen kwamen we niet ver want we moesten de berg toch echt wat meer omhoog klimmen en nee dat lukte mij niet met mijn uggs aan en met Matias zijn been was dat ook niet slim. Agh we hadden lekker frisse neus gehaald en van de sneeuw genoten.

Dit was mijn weekend in Chili. Als jullie het leuk vinden kan ik er zeker nog wat apart over schrijven en wat mijn ervaringen tot nu toe in Santiago zijn ( wie weet ben je van plan er ooit eens een keertje heen te gaan ;) )

Afgelopen weekend bleek Matias plots weer vrij te zijn en waar we nu zoiets hadden van Chili nee dat is te veel achter elkaar en dat kost ook wat, besloten we een nachtje in een speciaal hotel te verblijven in Mendoza om vanuit daar een dag in de Andes door te brengen om nu wel een slee te kopen en echt te gaan genieten

Wij verbleven in het hotel Entre cielos, een luxe hotel in Menodza opgericht door 3 Zwitserse mensen die het idee hadden om luxe en de beroemde wijn samen te brengen. 1 ding is in ieder geval al gelukt, ik ben verliefd op de muur achter het bed, ik wil dat ook in onze toekomstige slaapkamer.

Wij namen in de middag een high tea. Beide hadden we nog nooit een high tea in een restaurant gehad en dit was erg lekker en erg veel. Het enige minpuntje vond ik dat we van te voren de luxe high tea hadden gereserveerd en hadden aangegeven dat er geen rauwe dingen tussen konden ivm mij. Toen we er eenmaal zaten werd er niet duidelijk bevestigd dat het de luxe high tea was ( de online menukaart voor de luxe high tea zei hele andere dingen, zoals scones etc dan dat we daadwerkelijk kregen) en we kregen alsnog een sandwich met serrano ham. Dat was een beetje een minpuntje maar voor de rest was het erg lekker maar het belangrijkste, het was erg gezellig.

We liepen een rondje buiten, eerst richting de hammam spa ( een van de weinige of zelfs de enige in Argentinie die een hammam spa heeft) maar om echt de hammam ervaring te ervaren mag ik helaas niet meer dan 3 maanden zwanger zijn dus dat werd hem niet voor mij en agh het was ook prima zo.

We liepen om de wijn gaarden heen die nu natuurlijk kaal waren vanwege het seizoen, maar de rust die daar was, was echt heerlijk. Gewoon lopen met uitzicht op de Andes, vogeltjes om je heen , olijf bomen. Heel relaxed.

Lekker fris buiten lopen :)

Het restaurant werd online als erg vernieuwend omschreven en dat wouden we natuurlijk proberen! We houden van lekker uitgebreid tafelen dus kom maar op. Matias nam het wijn arrangement en ik nam gewoon gerechtjes. Beide hadden we vooraf de groentes met zelfgemaakte mascarpone en een kaas bodem/koekje? onderop. Erg lekker, vers en geen toegevoegde smaken, gewoon puur natuur :)

Ik moest zo lachen om Matias. Eigenlijk had hij een tussen gerechtje en ze kwamen vragen of hij het voor het hoofdgerecht wou of tegelijk met zijn hoofdgerecht en de mijne. Ik heb geen idee waarom Matias tegelijk zei maar hij kreeg dus het tussengerechtje ( zalm) met de bijpassende witte wijn tegelijk met zijn bondiola vlees met de bijpassende rode wijn. Hij had ineens 2 volle wijnglazen en 2 volle borden die ‘tegelijk’ op moesten haha.

Over het algemeen drink ik altijd water met prik tijdens het eten en de ober heel lief bracht ineens een glas met zelfgemaakte lemonade met daarin ook zelfgemaakte ginger ale. Hij zei ‘sorry dat ik het zomaar breng maar anders is het zo leeg voor jou qua glazen’ haha ik vond het wel grappig en het was ook nog eens heel erg lekker. Een combo die ik zelf nooit uit mezelf zou proberen maar echt onwijs lekker was.

Als toetje nam ik de gevulde peer met walnoten en moscaba suiker ( nee niet te verwarren met de zoete dessertwijn) Matias kreeg wel een dessert wijntje en ze namen 2 glazen mee. Of ze een drupje in konden schenken zodat ik toch kon toasten met met Matias, ik heb vriendelijk bedankt en gezegd dat ik zou toasten met mijn lekkere lemonade.

Het eten was gezellig en erg uitgebreid, we vonden dat wel een beetje de wauw factor mistte ( sorry verwend?) Je kon merken dat de koks hun best deden en iets vernieuwends op tafel wouden zetten maar toch miste af en toe de puntjes op de i. Zo was bijvoorbeeld jammer genoeg mijn toetje de peer dus nog aardig hard. Kleine details maar die de pret zeker niet onderdrukken;) ( als mijn ouders in gardes zouden moeten oordelen was dit er 2 uit de maximale 3 )

Na het eten schreef ik nog een kaartje die ze aan de poort hangen ( zie foto’s van buiten) en zoals altijd : If you can dream it you can do it !

En toen was het alweer zondag ochtend en at ik alweer in het weekend een hotel ontbijt. Maar oh lieve mensen dit ontbijt was echt heel erg goed. Ze hadden het fruit, drinken en yoghurt op het buffet staan, de broodjes werden gebracht en je had een menu kaart die gewoon bij het ontbijt hoorde om eieren, waffels en pannenkoeken te bestellen. Heel slim want zo verleppen de producten niet en heb je niet dat mensen teveel pakken en vervolgens maar 1 hap nemen. Ook leuk, er stonden gekoelde champagne flessen bij het buffet voor als je een dus echt romantisch champagne ontbijtje wou hebben. Jummie ik genoot van deze zondag ochtend, wat een luxe.

Zondag was de dag dat we naar de sneeuw gingen om sleetje te rijden etc. Helaas dikke giga pech stonden we meer dan een half uur lang stil ivm een ongeluk op de weg en was er voor ons nog minstens 7 km stilstaand verkeer en toen Matias met teamgenootjes die op de plek van de sneeuw in een hotel hadden geslapen had gebeld gehoord had dat de sneeuwval zo heftig was ( maar 40 minuutjes rijden van de plek waar deze foto is genomen) dat ze om 12:00 al terug gingen rijden omdat ze anders vast zaten besloten wij ook dat het beter was om om te keren. Alles is lief leuk en aardig maar je wilt niet een risico lopen op slip partijtjes met de auto in de bergen met sneeuw.

Ondertussen dat we nog stil stonden bedacht Matias he laten we een selfie nemen met de selfie stick in de auto. Ja schat dan krijg je mij aan het lachen want hoezo een 1 meter lange selfie stick in een auto haha.

Uiteindelijk zijn wij de zondag mendoza in gegaan waar ook de dingen niet van leien dakje gingen. De winkel met de verse thee ging pas om 17:00 open, de bistro waar we wouden lunchen bleek om 15:00 dicht te gaan en wij kwamen om 15:10 aan en de supermarkt waar Matias zijn Uruguayaanse Yerba wou kopen had de Yerba niet meer. Welkom to South America ;)

2 hele luxe maar ontzettende leuke weekenden hebben wij achter de rug. We hebben genoten, gerelaxed, geshopt, gegeten en you name it. Het is tijd om weer back to reality te gaan maar met heerlijke herinneringen! :) See you next week met een gewone take away in my days

Eén opmerking over 'Take away in my days- de afgelopen weekenden'